Er din CIO en CTO?

Jeg har haft en god snak med Klaus Østergaard, der er facilitator på IT People Denmarks kommende workshop “Er din CIO en CTO?” til januar. Vi talte bl.a. om IT-afdelingens rolle i fremtiden og hvilke udfordringer, den kan stå overfor.

I fremtiden vil der blive stillet nye og anderledes krav til din IT-afdeling, mener Klaus. Han siger, at det især vil være krav til at din IT-afdeling skal være en aktiv og innovativ partner til forretningen. Derfor vil denne workshop se på, hvilke egenskaber din IT-afdeling har, og om disse egenskaber er kompatible med de fremtidige krav.

Er IT-organisationer klar til de udfordringer, som der vil blive forventet af dem i fremtiden?
Som jeg ser det, er den største udfordring, at de er aktive business-partnere. Det vil sige, at det er forventet af forretningsdelen af en organisation, at IT spiller ind på en helt ny måde. Det bliver ikke længere på denne måde: ”Vi ringer og bestiller noget, og I leverer det, vi har bestilt.” Det bliver i højere grad en dialog omkring, hvad der skal bestilles af f.eks. IT-systemer. Undersøgelser viser, at der en forventning om dette i både IT-ledelseslaget og i forretningsdelen af organisationen.

Det er, hvad der vil ske i fremtiden; vi skal have mere fokus på, at IT-afdelingen er en innovator. Problemet er, at som det ser ud i øjeblikket, så sidder IT-afdelinger bare og laver ’damage control’. Dvs. at de sådan set bare sidder og sørger for, at lyset er tændt. Spørgsmålet er, om de kan omstille sig til de nye forventninger? ’The burning platform’ er her, at hvis man har en IT-afdeling, der er blevet så meget en ”De ønsker (forretningen), vi (IT) leverer uden dialog”, at de egentlig bare sørger for at lyset er tændt, hvorfor skulle man så ikke outsource den? Jeg er sikker på, at der er nogen i Indien, der kan gøre det billigere.

Det forventes at IT skal gå fra at være et Cost-center, til at være en aktiv partner, der også bidrager aktivt til det fælles mål for organisationen.

”It-funktionen skal gøre sig relevant for forretningen. Ikke omvendt. Der er behov for en mere forretningsorienteret form for teknologisk lederskab, hvor it-lederen er på forkant med forretningens udvikling. Der er bred anerkendelse af teknologiens værdi som et væsentligt redskab for forretningen, men it-funktionen skal stramme sig an og for alvor anerkende, at it er og bliver et redskab i forretningens jagt på succes.

Ovenstående udmelding er fra Børsen maj 2014 og udtalt af Hans Henrik Hoffmeyer, koncern it-direktør, PANDORA A/S og Kim Møller Jensen, direktør for Infrastructure, EG A/S.

En McKinsey-undersøgelse fra 2013 (’IT under pressure: McKinsey Global Survey results’) lavet blandt 807 ledere fra alle typer sektorer, virksomhedsstørrelser og geografiske regioner, bakker op om dette:

  • IT leverer ikke i tilstrækkelig grad varen med hensyn til at understøtte forretningsmål.
  • Både ikke-IT-ledere og IT-ledere er enige om, at der er behov for en mere forretningsorienteret form for IT-lederskab.
  • IT skal fremme forretningseffektivitet (effeciency), forretningseffekt (effectiveness) og tilgængeligheden af information, der kan bruges til at kvalificere planlægning og beslutninger.
  • IT forventes i fremtiden at bruge flere kræfter på analytisk innovation og færre på infrastruktur.

Målet for IT bør derfor være at positionere sig som en effektiv facilitator af organisationens strategi.

Du sætter også spørgsmålstegn til ved CIO’ens rolle i dag?
Ja, vi vil tage en dialog på workshoppen om, hvorvidt din Chief Information Officer, som kan være en business-partner, i virkeligheden er en Chief Technology Officer? I workshoppen kigger vi desuden på, hvad forventningerne er til fremtiden og beskaffenheden af IT-afdelingerne.

Det arbejdspres, der ligger på IT-mellemledere i dag, gør, at de ikke har tid til at være innovative. De får de her Change Management Requests, hvor der er så meget, der skal eksekveres og gøres på kort tid, så de har da ikke tid til at være kreative og ud at tale med forretningen. ”I øjeblikket har jeg en back-log, der viser, at jeg har fire mandårs arbejde, der bare ligger og venter på mig, og så siger du, at jeg skal ud at tale med forretningen om, hvad de gerne vil have? Det har jeg ikke tid til.”

Hvad er udbyttet for deltagerne, Klaus?
De får nogle argumentationer for, hvorfor man skal se på forandringer i IT-organisationer med henblik på at være klar til fremtiden og de krav, der bliver stillet. En sund diskussion og gode argumentationer er nøgleordene for workshoppen.

Og hvem henvender workshoppen sig til?
Målgruppen er mellemledere og opefter. IT-medarbejdere er vidensmedarbejdere, og de er en stor del af det at drive værket, så de kunne også være interesserede.

Tak for snakken!

 

klaus-oestergaard-linkedin Workshoppens facilitator er Klaus Østergaard. Han er lektor på IT Universitetet, hvor han underviser i Master i IT-ledelse, IT Governance og Enterprise Arkitektur. Klaus har 10 års erfaring som leder for differentierede medarbejdergrupper, og har derfor erfaring med konkrete problemstillinger, som du som leder kan stå over for. Klaus kan give dig færdigheder, som er væsentlige for at være en kompetent IT- eller digitaliseringsleder.

Deltag i workshoppen den 25. januar 2017. Efter workshoppen vil der være netværksfrokost.

Læs mere her!