Forandringer og modstand

Den 18. september var jeg til et spændende arrangement hos KGI (Københavns Gestalt Institut). De havde inviteret Rick Maurer fra USA under overskriften: Why don´t you want what I want? Rick er en internationalt anerkendt ekspert og konsulent inden for forandringsledelse. Foredraget handlede om modstand mod forandringer, og hvad vi selv kan gøre for at reducere denne modstand og dermed øge succesraten for vores forandringsprojekter (eller projekter i det hele taget, stort set alle projekter indebærer en eller anden form for forandring).

af Charlotte Winther

Hvis du tænker lidt over det, så er det at opleve modstand en meget hyppigt forekommende oplevelse; langt de fleste af os oplever modstand i os selv eller hos andre mange gange om dagen. Med andre ord, det er en helt normal følelse! Alligevel reagerer vi ofte negativt på denne følelse af modstand: det er nok ikke noget for mig, eller han/hun er sikkert ikke interesseret i dette (mit projekt, min viden, min erfaring osv). Hvad nu, hvis du prøvede at tænke omvendt: ah, jeg har rørt ved noget; lad os gå lidt dybere, lad os se hvad der gemmer sig bag denne modstand, og måske endda turde gå med modstanden! Jeg var da i øvrigt også selv lidt skeptisk til at starte med …

Vi kan gøre meget i os selv for at reducere andres modstand. Rick Maurer går frem efter en meget enkel model:

1. Forståelse – hvis din modpart eller samarbejdspartner ikke forstår, helt konkret, hvad du taler om, eller hvad dit projekt handler om, så kommer du helt sikkert ikke videre. Ofte stikker det dog dybere end som så; måske kan din modpart ikke lide din ide – eller værre endnu, han/hun kan ikke lide dig – men vedkommende siger eller signalerer kun, at han/hun ikke forstår dig. Så må du et skridt videre i modellen.

2. Fordelagtig reaktion – her handler det om at få en positiv følelsesmæssig reaktion fra den anden; kan vedkommende lide det, han/hun får præsenteret, og har du sat dig ind i, hvad der skal til for at vedkommende kan forholde sig positivt til din ide? Det er i hvert vigtigt ikke at få den anden til at gå i defensiven.

3. Tillid – tillid og tro kan flytte bjerge; hvis din modpart eller samarbejdspartner har tillid til dig, så sælger din ide næsten sig selv, men det tager lang tid at bygge en tillidsfuld relation op.

Derfor: al forandring starter indefra, hos dig! Derfra kan du gå trinvis frem gennem etablering af konkret forståelse, ved at opsøge og fremme positive reaktioner, og endelig ved at bygge langsigtede og tillidsfulde relationer. Lyder det svært – ja, måske, men alternativet er værre!​

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *