Ryd op og tal med hinanden!

En kode kan være rodet og uoverskuelig. Den kan være så rodet, at ingen kan forstå, hvad koden laver, og det er umuligt at se konsekvenserne af rettelser.

”Koder kan skrives så pæne og rene, at også ikke-programmører – f.eks. forretningsanalytikeren – kan forstå den på overfladen,” forklarer Rustam Jemurzinov, som er software architect i Danske Bank MobileLife.

I bund og grund handler it om kommunikation. Udvikleren og forretningseksperten skal kunne tale sammen, og det kan de lære. Rustam Jemurzinov arbejder selv i en stor organisation, hvor it-udviklere sidder sammen med kollegaer fra forretningsenheder.

”I nogle virksomheder sidder it-udviklere helt for sig selv, de har en projektleder, der kommunikerer med de andre enheder, og det fører sjældent noget godt med sig,” slår Rustam Jemurzinov fast.

Alle mellemled kan betyde misforståelser og fejltolkning af beskeder. Så selvom det tager tid at lære at forstå hinanden, så er den tid givet godt ud. Og Rustam Jemurzinov ved af erfaring, at den endelige løsning bliver meget bedre af den direkte dialog.

Gaffer-tape kan altid leveres

”Vi kan da godt levere en gang gaffer-tape,” siger Rustam Jemuzinov, men tilføjer: ”Det er dog altid med den betingelse, at vi efterfølgende får tid til at rydde op!”

For den tætte dialog betyder, at udviklere og arkitekter skal have fuld forståelse for at time to market er være en balanceakt mellem kvalitet og tid – og at tid nogle gange vinder. Den kompetente it-arkitekt formår at lave en løsning, der kan gå i luften og skaffe sig eller sit team tid til efterfølgende at få ryddet op i koden.

Den slags løsninger findes i den virkelige it-verden og er et godt eksempel på, at it-folket og forretnings-folket har haft en dialog i processen og omkring løsningen.

Hvis Rustam Jemurzinov skulle give et godt råd, ville det være:

”Kom tættere på forretning! Brug agitlity set up i din projektledelse. Definér acceptance kriterer sammen med forretningsfolkene for hver leverance.”

Image
Rustam Jemurzinov er software architect og transformerer forretningsideer til it! Selvom Rustam er it-mand, så betragter han stadig it som et stykke værktøj, som skal performe en løsning, der tjener forretningen.

Han anbefaler, at alle it-folk sætter sig ind i den forretning eller virksomhed, de arbejder for, at de lære at forstå den – for først da kan de lave de helt rette løsninger.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *