Utraditionel IT Governance – IT som en del af forretningen

I forbindelse med IT tænker vi alle sikkerhed. Husk de 8 baderåd! Hvad er de og hvad betyder de?

I Atea følger Ulla nogle processer i arbejdet med IT Governance. De er skrevet ned på papir og fylder højst to sider. Grunden til at de ikke fylder mere er, at det drejer sig om korte og præcise processer. Virksomheden læner sig op af ITIL, men selve processerne fylder ikke meget.

Atea har 23 processer. Der bliver kørt benhård struktur og de holder sig stringent til ITIL.
Mange chefer inden for IT Governance vil gerne have en masse store og flotte processer. Ulla kører det en smule anderledes.

“Det handler ikke om processer for processernes skyld. Det skal være til at arbejde efter. Det er ikke mit job at diktere, jeg skal facilitere. Processer har vi kun, når de skaber værdi for forretningen.”

Terminologien er på plads
Alle har været gennem uddannelsen og alle taler samme sprog og har samme referenceramme. Så terminologien er på plads, hvilket gør processen nemmere.

“Når der holdes arbejdsmøder med f.eks. teknikere, så er det oftest sådan, at han ved, hvordan tingene skal være, og vi kan finde ud af at skrive det. Synergien mellem os er derfor noget utraditionel. Og jeg har aldrig mærket forskel mellem mand og kvinde, men man kan hurtigere få et prædikat af at være en skrap dame end en skrap mand.”

Integration af IT Governance
IT er en del af forretningen, det er lige så vitalt som alt muligt andet. Det er integreret, og IT Governance bør være integreret i IT. I dag er IT Governance en del af processen fra starten af.

Atea er mange forretninger i forretningen; en masse business units. Ulla er i outsourcing og back-up, derfor er hun ikke så påvirket af agilitet.
Men der er et minimumsniveau – også selvom kunden har lavere krav.

Ulla vil i sit oplæg lægge vægt på, at man godt kan lave IT Governance uden at være en ‘pain in the ass’. Det kan rent faktisk godt virke i praksis. Ofte er det ikke implementeret, men man laver det med organisationen og ikke for organisationen.

Læs mere om arrangementet her!

Image

Ulla Bruun, Manager IT-Governance, Atea er den utraditionelle Manager for IT Governance i Ateas Outsourcing forretning (AOS). Ulla er den utraditionelle Manager for IT Governance, fordi hun i virkeligheden ikke mener, at dette kan være en afdeling. It Governance skal være rygraden i alle vores handlinger – kun derved lykkes vi.
Ullas arbejde består derfor mest i at lave organisationsudvikling, kulturpåvirkning og en evig dedikeret og energifyldt inddragelse af organisationen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *